We Recruit Online Marketeers +316 19 63 62 16 info@freshpeople.nl

SEO is een begrip waar elke website mee te maken heeft en op het web wordt u dan ook overspoeld met artikelen over trends en ontwikkelingen en geavanceerde technieken om uw ranking te verbeteren. SEO is een wereldje dat om de haverklap veranderd en de basis van SEO wordt hierbij nog weleens vergeten.

De definitie van SEO
SEO staat voor Search Engine Optimisation en kan in het Nederlands vertaald worden naar zoekmachine optimalisatie.

SEO is het optimaliseren van uw website voor zoekmachines, zoals Google om de vindbaarheid van je website te vergroten. Een grotere vindbaarheid betekend meer bezoekers op de website en dat willen we allemaal natuurlijk. Het draait er dus eigenlijk allemaal om een zo hoog mogelijke positie in Google te verwerven.
Naast SEO is er ook een andere manier om bovenin Google te komen en dit is via Advertenties. Echter kost dit wel geld natuurlijk. Wanneer u in Google gaat zoeken zal u zien dat de eerste paar resultaten een advertentie zijn en de daarop volgende resultaten organisch zijn (gewoon door SEO dus). Het verschil met die advertenties is dat door middel van SEO bezoekers eigenlijk gratis naar de website komen. Erg aanlokkelijk dus om een betere vindbaarheid in Google te krijgen.

De voordelen van SEO op een rijtje
• Een goed vindbare pagina trekt gemotiveerde bezoekers;
• Klanten kunnen 24/7 met u in aanraking komen;
• Als je SEO zelf uitvoert zijn er nauwelijks kosten aan verbonden;
• De resultaten zijn erg meetbaar.

Hoe begin ik met SEO?
Voor u begint met het uitvoeren van een SEO traject is het raadzaam om ervoor te zorgen dat de benodigde Google accounts goed ingesteld staan om al uw SEO activiteiten meetbaar te maken.
Google analytics: Het analytische programma waar het aantal bezoekers en het gedrag van de bezoekers op de website gemeten kunnen worden.
Google search console: Programma waar de posities in Google kunnen worden gemeten en waar taken uitgevoerd kunnen worden om het Google zo makkelijk mogelijk te maken uw website te indexeren.
Google adwords: Het advertentie programma van Google. Voor SEO is het niet nodig advertenties te plaatsen, echter bevat het programma een zoekwoordenplanner die het mogelijk maakt om uit te zoeken welke zoektermen relevant zijn voor uw site en zoekvolume bevatten.
Google my business: Sociaal platform van Google waar u uw organisatie kunt opgeven, denk hierbij aan vindbaarheid in google maps.

De 3 pijlers van SEO
Alle ranking factoren zijn onder te brengen in 3 pijlers die de inhoud van SEO vormen.
Techniek: De structuur van de website. Hierbij komt het er op neer dat u het google zo makkelijk mogelijk maakt om de website te kunnen lezen en indexeren (een plek geven in Google)
Content: Hierbij draait het om de inhoud van de website. Het bieden van relevante en nuttige informatie richting de doelgroep. Dit krijgt een positieve beoordeling van google. Vormen van content: Vlogs, blogs, landingspagina’s, whitepapers etc. Google waardeert dit erg, net als uw doelgroep.
Autoriteit: Google won ooit de strijd om de beste zoekmachine te worden door de manier waarop ze websites indexeerde. Dit deden ze door te kijken naar de links die een website kreeg van andere websites over het web en hier een bepaalde waarde aan te koppelen uitgedrukt in autoriteit.
Kortom het verwerven van autoriteit voor uw website draait om het verwerven van relevante links naar pagina’s op uw site.

SEO stap voor stap
SEO begint met een goed zoekwoordenonderzoek. Dit is waar echt de basis van SEO om draait. Alle werkzaamheden zijn namelijk vrij nutteloos als u daardoor niet op de juiste zoekwoorden gevonden wordt.

1. Het zoekwoordenonderzoek
Om een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden bij uw product of dienst past. Houd daarom eens een brainstorm sessie om tot relevante zoekwoorden te komen. Wanneer u deze zoekwoorden in de Google zoekbalk intikt krijgt u ook meteen automatisch suggesties voor andere zoekwoorden. De volgende stap is het bepalen van het zoekvolume. Dit kan aan de hand van de zoekwoordenplanner van Google. Hiervoor is een Adwords account nodig die gemakkelijk aangemaakt kan worden. Daarna kunt u gratis van de zoekwoordenplanner gebruik maken. Een kanttekening echter is dat Google de informatie enigszins verbergt. Pas wanneer u betaald voor advertenties krijgt u ook de volledige toegang tot dit programma. Als u zich alleen wilt focussen op SEO kunnen wij u eventueel op weghelpen met een zoekwoordenonderzoek en SEO Audit.

2. Technische optimalisatie
Uw zoekwoordenonderzoek staat en u kunt aan de slag met de volgende stap technische optimalisatie. Dit houdt in het optimaliseren van de structuur van de website en het toepassen van de paginatitels, meta descripties, het aanbrengen van de juiste kopjes in teksten, de snelheid van je website en de toevoeging van robots.txt bestand en een sitemap.xml om het lezen van u site makkelijker te maken voor Google.

3. Contentmarketing
Een begrip dat steeds belangrijker lijkt te worden. Contentmarketing draait om het bieden van relevante en nuttige informatie richting je doelgroep. Vormen hiervan zijn blogs whitepapers, video’s etc. Het bieden van zulke content is een goede manier om snel mee te scoren in Google.

4. Linkbuilding
U kunt zich afvragen hoe moet ik nu weer linkbuilden? Linkbuilden is het ingewikkeldste proces en ook het meest tijdrovende. Wanneer veel goede websites naar uw website linken ziet Google u als een autoriteit en krijgt u daarvoor een waarde toegekend die je posities in Google doet stijgen. Maar hoe krijgt u nou relevante links? Een oude manier om mee te beginnen is u inschrijven bij startpagina’s. Een manier die nog steeds van invloed is, maar steeds minder waardevol wordt. Een andere manier die je kunt toepassen is uitzoeken welke sites naar de concurrentie linken en deze ook aanschrijven voor een link. Maar de meest waardevolle manier van linkbuilding tegenwoordig is linkearning. Het verspreiden van zulke goede content dat andere partijen dit overnemen en naar uw site gaan linken.