We Recruit Online Marketeers +316 19 63 62 16 info@freshpeople.nl

Growth Hacking is een methode om een organisatie zo snel mogelijk te laten groeien met de inzet van zo min mogelijk middelen. Bij Growth Hacking wordt er continue geëxperimenteerd. Er worden hypotheses opgesteld en uitgetest. Op basis van de resultaten uit deze hypotheses wordt er geleerd, verbeterd en gegroeid.

‘Growth Hacking’ is een manier om ‘low-cost’ marketingkanalen in te zetten op een manier waardoor de snelste groei van een bedrijf gerealiseerd wordt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van social media en het virale effect dat daaruit voortvloeit. Bij Growth Hacking staat groei in bereik of data centraal.

Veel Start-Up’s en kleine ondernemingen kampen met het probleem om weinig marketingbudget in te kunnen zetten als ze hun onderneming willen laten excelleren. Zij moeten het niet hebben van gigantische budgetten die in Google advertising of social advertising ingezet kunnen worden, maar van creatieve inzet van alle kanalen die beschikbaar zijn. Soms worden zelfs de eigen platformen gebruikt om Growth Hacking toe te passen. Bekende bedrijven die systematisch Growth Hacking toepassen zijn bijvoorbeeld: Twitter, Facebook, Instagram, Hotmail, GroupOn, Social Deal, Dropbox, etc. 

Om een concreet voorbeeld te geven is wellicht die van Dropbox een bekende: Dropbox biedt gebruikers een gratis ruimte om al hun bestanden online op te slaan. Deze ruimte is beperkt tot een aantal GB’s, maar deze ruimte kan op verschillende manieren uitgebreid worden. Je kan bijvoorbeeld betalen, makkelijk. Maar! Je kan bijvoorbeeld ook vrienden uitnodigen om Dropbox te gebruiken. Als jij een aantal vrienden uitnodigt, dan krijg je extra GB’s. Win voor jou, win voor Dropbox. Op deze manier kon Dropbox exponentieel groeien, zonder geld uit te geven aan marketingbudget, maar simpelweg slim om te gaan met hun eigen tools.

Growth Hacking wordt tegenwoordig ook toegepast bij kleinschaligere ondernemingen. Vaak zo inventief dat consumenten het niet eens doorhebben dat er een commercieel belang is. En dat is de truc. Zo kan een horecazaak de dating-app Tinder inschakelen om ervoor te zorgen dat er bij de betreffende zaak meer ‘First Dates’ plaatsvinden.

Bedrijven die Growth Hacking toe kunnen passen zijn vaak online georiënteerde marketing/social media bedrijven.